onsdag 4 mars 2015

DEN SOM SÖKER GULDKORN FINNER

BEKÄNNELSE/BETRAKTELSE
Istället för att vältra mig i sorger och besvär så tänkte jag fokusera på guldkornen som dykt upp under den senaste veckan. Som att jag i torsdags hängde i min studio och hamnade i ett skönt flow och skapade två nya magiska grunder till kommande Tikkle Me-släpp. Eller att jag i fredags fikade med Hanna och Yrsa från låtskrivarklassen och vi bestämde att vi ska börja ha låtskrivarsessions med feedbacksamtal. Eller att jag var på konstvernissage, såg hela FYRA grymma band i helgen och träffade både goda och nya vänner. Jag har dessutom fått en drös av goa grejer med posten, som t.ex. nya studiohörlurar, seriealbumet Berättelser från Engelsfors, antologin Mystik och andlighet (där en av författarna är forskaren och läraren Simon Sorgenfrei, vars föreläsningar jag brukar besöka på måndagar), en festlig blues och en skimrande klänning. Och igår ramlade det in en F-skatt i brevlådan så från och med nu är jag egen företagare.

I STRÅLKASTARLJUSET
I fredags hade min vän Sissela vernissage på Konstfack där hon ställde ut handgjorda screentryckta verk som hon och hennes klasskamrat Elisabeth gjort under en av kurserna på skolan. Det bjöds på fantasifulla färgsprakande former i olika konstellationer att bli inspirerad och glad av. Jag har också haft den stora äran att själv samarbeta med Sissela, bl.a. i och med layouten till Tikkle Me's senaste skiva What Is Real. På hennes hemsida; http://cargocollective.com/sissela finns fler fina mästerverk att kika på!

DAGENS SOUNDTRACK

I helgen hann jag som sagt med en drös konserter. I fredags var jag på Landet, på en av favoritklubbarna Heaven Up Here, som har en superb fingertoppskänsla för bokningar av band. Den här gången var det dels de bekanta ansiktena i Le Muhr som bjöd på låtar från sitt kommande album, men också ett för mig tidigare okänt band, Rome Is Not A Town, som gjorde ett starkt intryck på mig. Om jag hade ett skivbolag...brukar jag tänka när jag får den här känslan. Istället tipsar jag vårt skivbolag Gaphals om mina fynd. Ibland går det hem, ibland är det alldeles för storslaget för dem att förstå. Men jag tycker om dem ändå! 
     I lördags besökte jag Debaser Strand och blev hänförd av Matriarkatet, som precis släppt nya singeln Mäns, och Mattias Alkberg/Södra Sverige. Som grädden på moset dök också min f.d. kollega Julia från bandet Nord & Syd upp på scenen och gästade Mattias och gänget.

Dagens soundtrack består sammanfattningsvis av:
  1. Rome Is Not A Town - As If You Were Here
  2. Matriarkatet - Mäns
  3. Mattias Alkberg - Lys Upp Mig Som En Stjärna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar